Pressemelding -
Ny bok skal redde språket i digitale tjenester
Samtalene folk tidligere hadde for å utføre dagligdagse oppgaver, som å handle mat og betale regninger, har flyttet fra skranker og telefoner til digitale flater. Dette stiller krav til at digitale tekster er forståelige og tilgjengelige, men 7 av 10 digitale prosjekter mangler tekstkompetanse. Nå er læreboka her som skal hjelpe designere og teknologer å skrive bedre.
I en norsk undersøkelse fra 2021/2022 oppgir 7 av 10 fagfolk i designbransjen at de sjeldent eller aldri samarbeider med tekstfolk når de lager digital tjenester. Samtidig oppgir nær alle designere og teknologer i undersøkelsen at de av og til eller ofte utfører flere innholdsoppgaver, som å produsere artikler, eksempeltekster i skisser, såkalte mikrotekster som feilmeldinger, skjematekster og knappetekster, i tillegg til alt fra struktur og navigasjon, stil og tone og innholdsstrategi til testing og forvaltning.
Alt dette tar Egset for seg i den nye boka Design med ord – Ei innføring i innhaldsdesign og UX-skriving - den første boka på norsk om å jobbe med tekst i digitalt design.
- Les mer om undersøkelsen på designmedord.no
Kravet til tekstkompetanse i design øker
– Alle kan vel kjenne seg igjen i frustrasjon over dårlige og uforståelige tekster i nettbanker, handleapper og offentlige tjenester. Disse ordene må planlegges, skrives, testes på folk og justeres, ikke bare slenges på som en ettertanke i produktutviklingen, av folk som ikke har lært hvordan det gjøres, etter at det visuelle og tekniske er på plass. Dessverre er ofte dette tilfellet, og da blir språket som det blir, sier forfatteren Susanne Egset.
I takt med digitaliseringen, øker kravet til tekstkompetanse i digitalt design, fordi tjenestene som lages skal i praksis erstatte samtaler. Denne boken tar tak i disse viktige ordene, og behandler tekstarbeid som en del av designprosessen.
– Det er på tide at ord får sin rettmessige plass i utviklingen av digitale tjenester, fordi disse tjenestene eksisterer for å hjelpe folk å få utført oppgaver, og folk trenger gjennomtenkte ord for å både forstå hva de ser på, og få gjort det de kom for, sier Egset.
Norske erfaringer og eksempler
Egset jobber i designbyrået Netlife Design som innholdsrådgiver. Netlife har lenge vært i front for å ta innhold på alvor i designprosessene. Design med ord – Ei innføring i innhaldsdesign og UX-skriving er basert på mange år med erfaringer fra innholdsdrevne designprosesser i Netlife, sammen med mange norske organisasjoner og virksomheter i offentlig og privat sektor.
Boka inneholder flere detaljerte eksempler med Oljefondet, Gjensidige, Sortere.no, Human-Etisk Forbund, Norsk Sykepleierforbund, NAV, Dagens Næringsliv, Noregs Mållag med flere.
– I løpet av årene mine i designbransjen har det blitt klart for meg at det mangler en lærebok på norsk for alle designere og utviklere som skal lage digitale tjenester som skal løse brukeroppgaver for folk. Samtidig har jeg savnet en bok på norsk for oss som jobber profesjonelt med tekst og språk i digitale prosjekter. Så da skrev jeg boka selv, sier Egset.
Boka skal hjelpe designere og designstudenter å bli bedre til å skrive brukerorientert, og lære å ivareta ord og tekst gjennom hele designprosessen ved å kombinere designmetodikk med skrivehåndverket, både på et strategisk og praktisk nivå.
Boka utgis i dag, 20. desember, og kan forhåndsbestilles allerede nå. Det blir boklansering 18. januar hos Netlife.
Kontakt
Susanne Egset, forfatter: 992 37 443 / susanne.egset@netlife.com
For presseeksemplar: Glenn Jensen Mangerøy, Fagbokforlaget: 975 56 626 / glenn.mangeroy@fagbokforlaget.no
Related links
Emner
Fagbokforlaget er et av de største fagbok- og læremiddelforlagene i Norge med utgivelser for profesjonsmarkedet og hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.