Gå videre til innhold
Ny bok skal redde virksomheter fra å dø ut ved å fokusere på kundenes verdier for å forbli attraktiv

Pressemelding -

Ny bok skal redde virksomheter fra å dø ut ved å fokusere på kundenes verdier for å forbli attraktiv

Den som står i ro, samler støv, sier Tor Wallin Andreassen. Da blir man fort en museumsgjenstand. I sin nye bok skriver han videre at det gjelder like mye mennesker som virksomheter som kontinuerlig må være i bevegelse – utvikle seg – for å være relevante. Man må evne å gjenskape seg i ulike situasjoner og tider – ofte fordi rammevilkårene krever det. I en global og digital verden er utviklingen av og endringene i markedene mer dynamisk. Da må man virkelig følge med for å ikke bli påkjørt bakfra.

I næringslivet er kundene den eneste naturlige kilde til kapital og finansiering av prosjekter. Da sier det seg selv at ledere og innovatører må holde øynene låst på kundene for å tilføre dem verdier – gjøre hverdagen enklere – og tidlig identifisere endringer i deres liv som kan ha betydning for virksomheten. Nøkkelen til suksess er at virksomheten forblir attraktiv.

Boken tar for seg flere casebedrifter som Bergen kommune, Bulder, Telenor, Gjensidige og Posten. Dette er bedrifter som for forfatteren oppleves som spesielt dyktige og dermed en god illustrasjon innen den aktuelle tematikken.

For ledere er boken viktig fordi den vil gi ny kunnskap som kan lede til at man ser på verdiskaping med nye øyner – øyner som ikke bare ser kostnadskutting og aksjonærverdier som virkemiddel og mål for verdiskapingen. Ledere må i større grad ta inn over seg at samfunnet og kundene i økende grad forventer at virksomhetene opptrer som gode naboer. Det vil si at virksomhetene i større grad må være en del av løsningene på tidens mange og komplekse utfordringer som for eksempel bærekraft, menneskeverd, utvikle vårt demokrati og styrke våre økonomiske, politiske og juridiske institusjoner.

Tor Wallin Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole og har publisert en rekke artikler og hatt forskeropphold ved Vanderbilt, Cambridge, Stanford, Maryland og Queensland. Han er grunnleggeren av Norsk Kundebarometer (BI), Norsk Innovasjonsindeks (NHH), og har ledet to forskningssenter ved NHH: Center for Service Innovation og Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG).

Kontakt

For presseeksemplar: Maria Myrhaug, Fagbokforlaget: maria.myrhaug@fagbokforlaget.no

Related links

Emner


Fagbokforlaget er et av de største fagbok- og læremiddelforlagene i Norge med utgivelser for profesjonsmarkedet og hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.

www.fagbokforlaget.no

Kontakter

Maria Myrhaug

Maria Myrhaug

Markedskonsulent Økonomi- og administrasjonsfag 99597909

Fagbokforlaget

Vi bryr oss om fag og utdanning, og ønsker å gi ut fagbøker og læremidler som dagens elever, studenter, forskere og ulike yrkesgrupper har behov for. Våre forfattere skriver bøker som dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige og praktikermarked. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.

Fagbokforlaget
Kanalveien 51
5068 Bergen
Norge