Gå videre til innhold

Nyhetsarkiv

Ny utgave av boken «Hva skjer med skolen?»

Hva skjer med skolen? 2. utgave

I denne boken viser forfatterne hvordan globale perspektiver og økonomiske verdier og interesser har fått en sterkere posisjon, og at samfunnsnivået på den måten har fått prioritet over individnivået. De diskuterer hvordan humankapitalismens tankegods har medført at kompetansebegrepet er blitt løftet frem på bekostning av mer differensierte teorier om kunnskap.

Nina Malterud. Materielle påstander

Nina Malterud

Nina Malterud har gjennom snart femti år vært en av Norges fremste keramikere. Hun er en aktiv og aktuell kunstner, og en pionér i historien om det nye kunsthåndverket på 1970-tallet. Hun har utført utsmykkinger, bygget store, skulpturale krukker for hånd, og laget kopper og fat.
Når hun i dag lager ovale, runde eller rektangulære former, kan de leses både som fat, brikker eller fliser og som

Ny utgave av «Ledelse i fremtidens skole»

Ledelse i fremtidens skole, 2. utgave

Ledelse i fremtidens skole handler om skoleledelse i det 21. århundre. Forskning på fagfeltet viser at skoleledelse i stadig større grad oppfattes som en samhandlende praksis, som inkluderer samhandling mellom ledere og samhandling mellom ledere og lærere.

Boken «Våre perifere domstoler» av Eivind Smith (red.).

Ny bok: Våre perifere domstoler

Alle er enige om at uavhengige domstoler er avgjørende i en rettsstat. Men da blir det paradoksalt at domstolene praktiske rolle er så beskjeden både sammenlignet med andre land og i forhold til andre måter å løse tvister på. Utenfor straffesaker og i mange saker om barn er domstolene perifere. «Våre perifere domstoler» belyser og diskuterer denne problemstillingen.

Ny utgave av «Samfunnet i barnehagen og barnehagen i samfunnet»

Samfunnet i barnehagen og barnehagen i samfunnet, 2. utgave

Denne reviderte utgaven av boken gir barnehagelærerstudenter og barnehagelærere en innføring i utvalgte samfunnsfaglige temaer knyttet til Kunnskapsdepartementets rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fra 2017.
Hvert kapittel består av en fagdel som følges opp av didaktiske refleksjoner omkring hvordan det aktuelle samfunnsfaglige temaet kan tas opp og arbeides med i barnehagen. Temaer

Betydningen av å møtes. Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning

Betydningen av å møtes. Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning

Skolens oppgave er ikke bare å sikre elever et målbart læringsutbytte. Skolen er også et sted der mennesker skal leve sammen og utvikle seg. Ett av fire kompetanseområder som er lagt til grunn for Fagfornyelsen er kompetanse i å kommunisere, samhandle og å delta.
Det relasjonelle aspektet inngår som en sentral del i dette. I en årrekke har professor emeritus Ingrid Helleve forsket på og formid

Dødshjelp

Dødshjelp

Dødshjelp er et følelsesmessig og ideologisk minefelt der meningene er sterke. Hovedårsaken til temperaturen rundt dette temaet er trolig at det dreier seg om noe så kontroversielt og problematisk som å ta liv. I denne boka forsøker forfatteren å komprimere et nærmest uoverkommelig tema på få sider. Dødshjelpfeltet er preget av mye uklarhet og mange misforståelser om fundamentale skillelinjer og b

Boken  «Ungdomskunnskap» er utgitt i ny utgave.

Ungdomskunnskap, 3. utgave. Hverdagslivets kulturelle former

Med denne tredje utgaven er Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former på vei inn i sitt tredje tiår. Den har vært brukt i en rekke utdanninger opp gjennom årene, både lærerutdanning, samfunnsfaglige utdanninger, sosialarbeiderutdanninger og kulturstudier. 

Det nye med denne utgaven er at A. Camilla Wiig og Willy Aagre ved Universitetet i Sørøst-Norge har samarbeidet om å redigere bo

Boken «Reisene som endret våre matvaner» av Wenche Frølich

Ny bok om reisene som endret våre matvaner

Hvor ofte lurer du på hvor de ulike matvarene du legger i handlekurven din, kommer fra? En stor del av de matvarene vi spiser, har sin opprinnelse et helt annet sted i verden. Men hvordan har de funnet veien til oss, og hvilken spennende reise har de gjort? I boken Reisene som endret våre matvaner tar Wenche Frølich oss med på flere av disse reisene.

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles seks nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles seks nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles seks ulike lærebokprosjekter for høyere utdanning våren 2022.
I sterk konkurranse med en stor menge søkere, fordeles Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2022 på seks ulike prosjekter. Mottakerne vil alle skrive nyttige og nyskapende lærebøker som studenter vil få nytte av i årene som kommer. Her er listen:
Leidulf Melve (UiB) og Eivind Heldaas Selan

Vis mer

Fagbokforlaget

Vi bryr oss om fag og utdanning, og ønsker å gi ut fagbøker og læremidler som dagens elever, studenter, forskere og ulike yrkesgrupper har behov for. Våre forfattere skriver bøker som dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige og praktikermarked. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.

Fagbokforlaget

Kanalveien 51
5068 Bergen
Norge