Hurtighetstrening i teori og praksis
Hurtighetstrening i teori og praksis byr leseren på oppdatert og forskningsbasert kunnskap om løpshurtighet.
Hurtighetstrening i teori og praksis byr leseren på oppdatert og forskningsbasert kunnskap om løpshurtighet.
Kvaliteten på utdanningen er avgjørende for barns fremtid, men den varierer mellom skoler og regioner i Norge. Denne boka utforsker hvordan skolene kan jobbe systematisk med kvalitetsutvikling gjennom kontinuerlig vurdering, justering og læring.
Tiden etter 22. juli 2011 synliggjorde og satte på spissen det som kjennetegner det norske samfunn og landets innbyggere – ofte på paradoksale måter. Boka er en undersøkelse av hva som skjer når et land blir kastet ut i en krise, og folk raskt må finne frem til tanker, følelser og handlinger som kan reparere en skadet virkelighet. Rosetogenes paradokser er en studie i hvordan politikere og nasjona
Kan elever som knapt kan lese lære noe om internasjonal politikk? Er historisk kunnskap relevant for en førsteklassing, og er det lurt å følge spiralprinsippet i undervisningen? Hvilken plass kan læreboken ha på småtrinnet, og hvilke nye muligheter gir digital teknologi for samfunnsfagundervisningen?
Nå er det mulig å søke Fagbokforlagets lærebokstipend. Stipendet er aktuelt for alle med en god idé til en lærebok for høyere utdanning, kombinert med lysten til å skrive den.
Fagbokforlaget deler ut inntil 500 000 kroner fra en årlig pott til ett eller flere lærebokprosjekter. Stipendmottakerne vil få god oppfølging fra våre erfarne forlagsredaktører, og den ferdige boka vil bli utgitt på Fagb
I anledning 750-årsjubileet for Magnus Lagabøtes Landslov lanserer Fagbokforlaget en kommentarutgave som utforsker lovens historiske og samfunnsmessige betydning. Med bidrag fra fjorten forskere belyses lovens sentrale rolle i norsk rettshistorie og dens innflytelse fra middelalderen til i dag. NRK1 sender også et program som gir innsikt i Landslovas kulturelle og juridiske betydning.
Norsk studentorganisasjon ble opprettet 1. juli 2010 da Norsk Studentunion og Studentenes Landsforbund ble slått sammen til én organisasjon. Denne boken forteller historien om hvordan studentene har organisert seg, fra Det Norske Selskab ble opprettet på en kro i København i 1772, til i dag. Særlig vektlegger den perioden etter dannelsen av Norsk Studentsamband i 1936. Forfatteren undersøker hvilk
Læreplanen er skolens viktigste dokument. Men hvordan er egentlig læring beskrevet i læreplanen? Og hvordan skal fagfornyelsen danne utgangspunktet for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning?
Hovedmålet med å være student er ikke bare å bestå eksamen eller få gode karakterer, men å bli en fagperson i et fagfellesskap. Dette perspektivet bør styre alt studenter gjør i studietiden – fra litteratursøk og akademisk skriving til gruppearbeid og stressmestring – slik at alle skal få så mye som mulig ut av en periode som for mange kan være preget av frustrasjon og usikkerhet.
De fleste bøk
I denne vakre boken utforsker arkitekt og professor Fredrik Lund konseptet med å bygge boliger som ikke bare tilbyr et tilfluktssted for ro i våre hektiske, moderne liv, men også visker ut grensene mellom innendørs og utendørs liv. Se for deg hus med indre hager, rom som eksisterer i en grenseflate mellom inne og ute – hvor det å være innendørs føles som en omfavnelse med naturen. Lund presenterer
Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles ni ulike lærebokprosjekter for høyere utdanning høsten 2023.
I sterk konkurranse med en stor menge søkere, fordeles Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2024 på ni ulike prosjekter. Mottakerne vil alle skrive nyttige og nyskapende lærebøker som studenter vil få nytte av i årene som kommer.
Les mer om alle vinnerprosjektene her: https://fbok.no/tildeli
Boka beskriver treningsfysiologi på en helhetlig måte og dekker fysiologipensum i mange emner innen idretts- og helsevitenskaplige retninger på bachelornivå, i tillegg til personlig trener-utdanninger og idrettens egne utdanninger.
Barnehagelærere trenger kunnskap om religion for å kunne håndtere religionstematikk på en profesjonelt akseptabel måte, og fremme respekt og forståelse for mangfoldet som finnes blant barna.
Andreutgaven er oppdatert i henhold til nyere utvikling og forskning. Stikkord i margen gjør det lettere å orientere seg i stoffet, og refleksjonsspørsmål etter kapitler gjør det enklere å relatere stoffet til praksis og bruke boka i undervisning.
En banebrytende fagbok som gir leserne en dyptgående forståelse av hvordan kompetanse kan ledes og utvikles i et kunnskapssamfunn i stadig endring.
Hva er musikk – egentlig? handler om hvorfor musikk er en avgjørende viktig del av det å være et menneske, og om hva musikk kan gjøre med oss. Musikk gjennomsyrer livene våre i så stor grad at det er lett å ta dens tilstedeværelse for gitt. Dermed tenker vi kanskje sjeldent over hvor viktig musikk faktisk er for oss, og ikke minst: hvorfor den spiller en så avgjørende viktig rolle i livene våre.
En håndbok om leire og keramikk som er tilpasset arbeidet i skolene, har manglet og er etterlengtet. Arbeid med leire har fått en renessanse de siste årene. Materialet skaper entusiasme, folk i forskjellig alder tiltrekkes av gleden ved håndverket, og den siste læreplanen støtter en slik utvikling.
Hva er god mentoring, hva kreves for at samarbeidet mellom adept og mentor skal fungere og hvordan gjennomføre mentoringprogrammer?
Veien fra barndommens lekpregede idrett til å bli verdens-mester eller olympisk mester er lang, og ingen historier er like. Hver eneste verdensmester har sin egen unike fortelling, noe som også vil gjelde framtidige verdensmestre.
Kvinner har vært filosofisk aktive opp gjennom hele filosofihistorien, allikevel har relativt få av dem funnet veien inn i filosofiens kanon, dvs. noen av dem var en gang del av den, men forsvant ut på 1800-tallet. Hvorfor er det slik?