Gå videre til innhold

Emner: Skole

  • Ny bok: Tettere på naturfag i klasserommet

    Boka bygger på LISSI-studien (Linking Instruction in Science and Student Impact). Forfatterne supplerer eksisterende studier ved å gi rike beskrivelser av undervisningspraksiser. Resultatet har blitt en viktig dokumentasjon på hva som skjer i norsk skole, og en inspirerende bok om hva naturfagundervisning er og kan være.

  • Ny bok: Oppfølging etter mobbing

    Hvordan kan skolen følge opp elever og klassen etter at mobbingen har stoppet? Det finnes mange bøker om å avdekke og stoppe mobbing, men det er lite fokus på hva som skjer etterpå. Denne boka handler om det neste steget, og hvordan skape et trygt skolemiljø for alle som har vært involvert.

  • Webinar med Erling Roland om Mobbeloven

    ​Fagbokforlaget og Læringsmiljøsenteret har gleden av å invitere til webinar om boken Mobbeloven, med forfatter Erling Roland i samtale med Læringsmiljøsenterets Grete Vaaland. Meld deg på her!

  • Barnehagens opprinnelse, styring og praksis

    I løpet av de siste 60 årene har barns og foreldres dagligliv endret seg drastisk. Barnehagen har blitt til en kommunal ytelse, og barnehagepedagogikkens vilkår er helt forandret. Denne boken tar for seg historie, konflinkt og motstand knyttet til barnehagens framvekst, virke og innhold. 
    Forfatter er Jan-Erik Johansson, professor emeritus på Oslomet og tidligere professor i barnehagepedagogikk

  • Hvordan lykkes med dataspill i skolen?

    Dataspill i skolen har gått fra å være noe for spesielt interesserte til noe som angår flere og flere i skolen og på lærerutdanningene. Spørsmålet er ikke om vi skal bruke dataspill i klasserommet, men hvordan vi gjør det!

  • Hvordan skal lærere forholde seg profesjonelt til psykisk helse i skolen?

    Flertallet av lærere sier at kunnskapen de får om psykisk helse gjennom grunnutdannelsen ikke er god nok, men de føler et stort ansvar for elevenes psykiske helse. I en ny bok skrevet av Stine Ekornes møter vi lærere som forteller og diskuterer problemstillinger knyttet til psykisk helse i skolen, også ut fra at «livsmestring» er kommet inn som et begrep i Læreplanen for Kunnskapsløftet i 2017.