Gå videre til innhold

Nyhetsarkiv

Betydningen av å møtes. Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning

Betydningen av å møtes. Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning

Skolens oppgave er ikke bare å sikre elever et målbart læringsutbytte. Skolen er også et sted der mennesker skal leve sammen og utvikle seg. Ett av fire kompetanseområder som er lagt til grunn for Fagfornyelsen er kompetanse i å kommunisere, samhandle og å delta.
Det relasjonelle aspektet inngår som en sentral del i dette. I en årrekke har professor emeritus Ingrid Helleve forsket på og formid

Dødshjelp

Dødshjelp

Dødshjelp er et følelsesmessig og ideologisk minefelt der meningene er sterke. Hovedårsaken til temperaturen rundt dette temaet er trolig at det dreier seg om noe så kontroversielt og problematisk som å ta liv. I denne boka forsøker forfatteren å komprimere et nærmest uoverkommelig tema på få sider. Dødshjelpfeltet er preget av mye uklarhet og mange misforståelser om fundamentale skillelinjer og b

Boken  «Ungdomskunnskap» er utgitt i ny utgave.

Ungdomskunnskap, 3. utgave. Hverdagslivets kulturelle former

Med denne tredje utgaven er Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former på vei inn i sitt tredje tiår. Den har vært brukt i en rekke utdanninger opp gjennom årene, både lærerutdanning, samfunnsfaglige utdanninger, sosialarbeiderutdanninger og kulturstudier. 

Det nye med denne utgaven er at A. Camilla Wiig og Willy Aagre ved Universitetet i Sørøst-Norge har samarbeidet om å redigere bo

Boken «Reisene som endret våre matvaner» av Wenche Frølich

Ny bok om reisene som endret våre matvaner

Hvor ofte lurer du på hvor de ulike matvarene du legger i handlekurven din, kommer fra? En stor del av de matvarene vi spiser, har sin opprinnelse et helt annet sted i verden. Men hvordan har de funnet veien til oss, og hvilken spennende reise har de gjort? I boken Reisene som endret våre matvaner tar Wenche Frølich oss med på flere av disse reisene.

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles seks nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles seks nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles seks ulike lærebokprosjekter for høyere utdanning våren 2022.
I sterk konkurranse med en stor menge søkere, fordeles Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2022 på seks ulike prosjekter. Mottakerne vil alle skrive nyttige og nyskapende lærebøker som studenter vil få nytte av i årene som kommer. Her er listen:
Leidulf Melve (UiB) og Eivind Heldaas Selan

Politiske ideer. Norsk og vestlig tenkning fra enevelde til i dag.

NY BOK: Politiske ideer

Hvilke politiske ideer har formet og fortsetter å forme vårt samfunn? Hvordan har politisk tenkning i Vesten påvirket norske politiske forhold? I denne nye boken tar forfatter og statsviter Andreas Hvidsten for seg utviklingen av politiske ideer fra Machiavelli til Gro Harlem Brundtland.
Politiske ideer handler om idégrunnlaget for moderne politikk i Vesten og hvordan disse ideene har kommet ti

«Rettskildelærens grunnlag» av Svein Eng

Grunnloven eller rettspraksis — hva skal danne grunnlaget for rettskildelæren?

Er det rettspraksis eller grunnloven som skal legge grunnlaget for rettskildelæren? I Norge har det i flere tiår vært vanlig å legge rettspraksis til grunn, men er det riktig? Dersom det er feil i hvordan rettspraksisen er anvendt, vil dette følge videre til nye saker. Jurist og forfatter Svein Eng diskuterer i boken «Rettskildelærens grunnlag» hva som egentlig er riktig.

Grunnbok i pedagogisk psykologi. Utvikling, sosialisering, læring og motivasjon

NY BOK: Grunnbok i pedagogisk psykologi

Denne grunnboken gir en praksisnær innføring i teorier og forskning om læring, utvikling, motivasjon og sosialisering. Den gir et solid grunnlag for lærerstudenter og andre som skal ha god innsikt i hvordan man støtter og fremmer barn og unges læring, utvikling og livskvalitet. 

Boken har seks deler:
Sosialiseringsprosesser Utvikling av grunnleggende ferdigheter Læring Motivasjon og s

«Livet i skolen, 3 utgave. Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap» av Sølvi Lillejord, Terje Manger og Sølvi Mausethagen

Ny utgave av «Livet i skolen»

Livet i skolen er en grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Boken gir en innføring i sentrale teorier om kunnskap og læring, utvikling, mestring og motivasjon. Den presenterer også forskning knyttet til undervisning og lærersamarbeid samt hva det vil si for lærere å arbeide i profesjonelle læringsfellesskap.
Denne tredje utgaven er revidert i tråd med endringer i lærerutdanningene, nyere forsk

«Rett praksis - Lærebok i norsk juridisk» metode av Knut Bergo

Nytt blikk på norsk juridisk metode: «Rett praksis — Lærebok i norsk juridisk metode»

Menneskerettene i EMK og EØS-retten er i dag viktige innslag i norsk rett, og tolkes og anvendes etter andre metoder enn dem som har vært vanlige i Norge. De gir også regler om hvordan mye av den øvrige norske retten skal praktiseres. Denne boken gir en samlende og oppdatert fremstilling av norsk rettskildelære. Den er også ment som en øyeåpner i en tid med mange rettsskandaler.

Bærekraftig økonomi | Bokbad 21. april

Bærekraftig økonomi | Bokbad 21. april

21. april blir det bokbad av Bærekraftig økonomi, en bok som handler om hva som forårsaker en av vår tids største utfordringer – klima- og miljøkrisen – og tar opp hva vi kan gjøre for å skape en bærekraftig framtid.

Vis mer

Fagbokforlaget

Vi bryr oss om fag og utdanning, og ønsker å gi ut fagbøker og læremidler som dagens elever, studenter, forskere og ulike yrkesgrupper har behov for. Våre forfattere skriver bøker som dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige og praktikermarked. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.

Fagbokforlaget

Kanalveien 51
5068 Bergen
Norge