Gå videre til innhold

Nyhetsarkiv

NY BOK: Burde vi det?

NY BOK: Burde vi det?

"Burde vi det?" utforsker sentrale spørsmål om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Forfatteren adresserer viktige aspekter ved læreryrket, som møtet med mangfold, vår personlige innvirkning, maktdynamikken som lærere har, og håndteringen av foresatte som søker fritak. Gjennom et menneskerettighetsbasert rammeverk gir boken ingen klare svar, men oppmuntrer til refleksjon rundt esse

Grønt sosialt arbeid: ny bok utforsker den sosialfaglige rollen i det grønne skiftet

Grønt sosialt arbeid: ny bok utforsker den sosialfaglige rollen i det grønne skiftet

Ny norsk antologi utforsker forbindelsen mellom sosialt arbeid og det grønne skiftet, og utfordrer sosialarbeidere til å reflektere over klima- og miljøutfordringer i deres arbeid. Sosiale problemer krever sosialfaglige løsninger. Så hvilken rolle spiller helse- og sosialfaglig praksis i det grønne skiftet? Boken er utgitt på inititiv af Fellesorganisasjonen, med bidrag fra ledende fagpersoner.

I salg nå!

NY UTGAVE: Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen

Boken gir et forskningsbasert grunnlag for hvordan du som lærer kan variere arbeidsformer for bedre læring i det digitale klasserommet. Denne andre utgaven har et nyskrevet kapittel om kunstig intelligens. I tillegg er de øvrige kapitlene betydelig revidert ut fra oppdatert forskning knyttet til den digitale utviklingen i grunnopplæringen.

I salg nå!

NYHET! God skole-hjem-kommunikasjon om barns lese- og skriveutvikling

God kommunikasjon med hjemmet er en viktig del av lærerjobben. Boken fokuserer spesielt på lese- og skriveutvikling. Forfatternes filosofi er at empiri og empati er grunnsteiner i god skole–hjem-kommunikasjon: Lærere trenger empiri som viser barns lese- og skriveutvikling. De trenger også empati for barns og foreldres sosiale og psykologiske behov.

Forfattere Monica Johannesen, Pål Lundberg og Smestad Bjørn

NYHET: Utdanning for tverrfaglige mål

Hvilken kompetanse trenger lærere trenger for å ivareta tverrfaglighet og fagovergripende mål i grunnskole og lærerutdanning?

Den nye boken «Hvordan forstå globalisering» gir en original inngang til fenomenet og begrepet.

Hvordan skal man forstå globalisering — Seks begrepspar som forklarer verden

Boken Hvordan forstå globalisering tilbyr en original inngang til dette fenomenet og begrepet. Den tar utgangspunkt i seks begrepspar som definerer sosialt liv: frihet og ufrihet, likheter og forskjeller, individualisering og fellesskap, konkurranse og samarbeid, tillit og mistillit, rettferdighet og urettferdighet

Boken «Barnevernledelse for framtiden» setter søkelyset på barnevernlederrollen og belyser hvordan barnevernet kan ledes og styres.

NY BOK: «Barnevernledelse for framtiden»

Boken «Barnevernledelse for framtiden» kaster lys på avgjørende ledelsesfunksjoner i barnevernet, fra endringsledelse til kulturbevisst styring. Den inspirerer og utfordrer dagens og fremtidens barnevernledere. En nøkkel til å sikre trygg omsorg for våre mest sårbare barn. Bokens redaktører er Torill Moe og Øyvind Kvello.

NY UTGAVE: «Russisk politikk» gir en innføring i Russlands politiske og administrative system

NY UTGAVE: «Russisk politikk» gir en innføring i Russlands politiske og administrative system

Boken gir en innføring i Russlands politiske og administrative system, med fokus på grunnlovens endringer i 2020 og beskriver viktige statsinstitusjoner, samt relasjonene mellom sentrum og regionene, med spesiell vekt på temaer av interesse for Norge som naboland, ritiske situasjonen for opposisjonen og sivilsamfunnet i Russland etter hendelsene som kulminerte med Ukraina-angrepet i 2022.

NY BOK: Arbeidsrettet rehabilitering - en vei mot deltakelse

NY BOK: Arbeidsrettet rehabilitering - en vei mot deltakelse

«Arbeidsrettet rehabilitering — En vei mot deltagelse» gir et sterkt fundament av kunnskap og metoder som kan brukes på tvers av de mange tjenestene som har som oppgave å støtte opp om menneskers mulighet til stabil og varig arbeidsdeltakelse. Boka utforsker arbeidsrettet rehabilitering som en vei til å styrke håp, deltakelse og livskvalitet hos personer med helse- og arbeidsrelaterte problemer.

Utlysning av Fagbokforlagets lærebokstipend

Utlysning av Fagbokforlagets lærebokstipend

Nå er det mulig å søke Fagbokforlagets lærebokstipend. Stipendet er aktuelt for alle med en god idé til en lærebok for høyere utdanning, kombinert med lysten til å skrive den.
Fagbokforlaget deler ut inntil 5000 000 kroner fra en årlig pott til ett eller flere lærebokprosjekter. Stipendmottakerne vil få god oppfølging fra våre erfarne forlagsredaktører, og den ferdige boka vil bli utgitt på Fag

NY BOK: De store spørsmålene — Dagsaktuelle diskusjoner om klassiske eksistensielle problemstillinger

NY BOK: De store spørsmålene — Dagsaktuelle diskusjoner om klassiske eksistensielle problemstillinger

Ny bok om dagsaktuelle diskusjoner om klassiske eksistensielle problemstillinger. I «De store spørsmålene» blir leseren utfordret til å ta stilling til hvilken side som har de beste argumentene om blant annet: Kan vi ha sikker viten om noe? Finnes det noe ikke-fysisk? Eksisterer Gud? Har mennesket fri vilje? Har etiske normer sannhetsverdi? Hvordan bør goder og byrder fordeles?

Vis mer

Fagbokforlaget

Vi bryr oss om fag og utdanning, og ønsker å gi ut fagbøker og læremidler som dagens elever, studenter, forskere og ulike yrkesgrupper har behov for. Våre forfattere skriver bøker som dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige og praktikermarked. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.

Fagbokforlaget

Kanalveien 51
5068 Bergen
Norge