Gå videre til innhold

Nyhetsarkiv

  • NY BOK: Arbeidsrettet rehabilitering - en vei mot deltakelse

    «Arbeidsrettet rehabilitering — En vei mot deltagelse» gir et sterkt fundament av kunnskap og metoder som kan brukes på tvers av de mange tjenestene som har som oppgave å støtte opp om menneskers mulighet til stabil og varig arbeidsdeltakelse. Boka utforsker arbeidsrettet rehabilitering som en vei til å styrke håp, deltakelse og livskvalitet hos personer med helse- og arbeidsrelaterte problemer.

  • Utlysning av Fagbokforlagets lærebokstipend

    Nå er det mulig å søke Fagbokforlagets lærebokstipend. Stipendet er aktuelt for alle med en god idé til en lærebok for høyere utdanning, kombinert med lysten til å skrive den.
    Fagbokforlaget deler ut inntil 5000 000 kroner fra en årlig pott til ett eller flere lærebokprosjekter. Stipendmottakerne vil få god oppfølging fra våre erfarne forlagsredaktører, og den ferdige boka vil bli utgitt på Fag

  • NY BOK: De store spørsmålene — Dagsaktuelle diskusjoner om klassiske eksistensielle problemstillinger

    Ny bok om dagsaktuelle diskusjoner om klassiske eksistensielle problemstillinger. I «De store spørsmålene» blir leseren utfordret til å ta stilling til hvilken side som har de beste argumentene om blant annet: Kan vi ha sikker viten om noe? Finnes det noe ikke-fysisk? Eksisterer Gud? Har mennesket fri vilje? Har etiske normer sannhetsverdi? Hvordan bør goder og byrder fordeles?

  • Ny utgave av «Jeg er lærer!»

    Denne boka er skrevet for syklus 2 i lærerutdanningen. Målet med boka er at den skal være en fagovergripende ressurs i studiet og i masterprosjektet, og at den skal bidra til kunnskap og refleksjoner i utvikling av profesjonell lærerkompetanse. I de enkelte kapitlene drøfter forfatterne den spenningen læreren står i mellom kravene i samfunnsmandat og andre politiske føringer og det å ta selvstendi

  • Fellesbarnehagen

    Styring, ledelse og samarbeid
    Tid for å utvikle Fellesbarnehagen! Denne boken handler om hvordan styring, ledelse og samarbeid kan bidra til å realisere Fellesbarnehagen.

    Fellesbarnehagen er en barnehage for alle barn, der målet er integrering i samfunnets fellesskap. Over 90 prosent av alle barn i Norge går i barnehagen, den er en nesten universell ordning. En fellesbarnehage forutsette

  • Koronakrisen sett fra et juridisk perspektiv

    Da pandemien traff Norge i mars 2020 utløste den en kjedereaksjon av rettslige reguleringer. Smitteverntiltak måtte på plass og løpende tilpasses smittesituasjonen, alt gjennom ulike former for rettslige reguleringer eller anbefalinger til befolkningen. Samtidig måtte et stort antall eksisterende lover endres på kort tid for å møte organisatoriske, sosiale og økonomiske utfordringer med smittevern

  • Ny bok skal styrke dokumentasjonen i velferdstjenestene

    Møteinnkallinger, referater, observasjoner, utredninger, vedtak, sms og chat er eksempler på dokumenter som skrives i barnevern, Nav og andre velferdstjenester. Dokumenter som er godt skrevet, bidrar til rettssikkerheten til den som mottar hjelp. Tekster som er respektfulle og enkle å forstå, sikrer bedre samarbeid. Denne nye boken gir kunnskap som sosialarbeidere kan bruke for å skrive godt.

  • Ny kommentarutgave til Offentleglova ute nå!

    Retten til kunnskap om hva som skjer når folkevalgte og offentlige tjenestemenn forvalter de fullmaktene vi som borgere har gitt dem, er fastslått i Grunnlovens § 100. Dette er en del av grunnfjellet for et moderne demokrati.

    I 2009 trådte Offentleglova i kraft. Den er en lov om alminnelig rett til innsyn i saksdokumenter i organer for stat eller kommune. Loven var en revisjon og videreutby

  • Samvær etter omsorgsovertakelse

    Barnevernfeltet er i stadig endring og utvikling. Gode barnevernfaglige vurderinger krever god kunnskap og forståelse innenfor mange områder. Denne boken gir et kunnskapsgrunnlag for fagkyndige vurderinger i komplekse samværsspørsmål etter barnevernsloven.
    Forfatterne presenterer en modell for samværsanalyse. Den gir barnevernsarbeideren mulighet for en strukturert tilnærming når krevende vurde

  • Ledelse av og i barnehagen

    Boka bidrar med kunnskap og innsikt som vil hjelpe ledere i barnehagen til å sette ord på egne erfaringer, og til å reflektere over egen praksis. Den gir også et viktig bidrag til arbeidet med å utvikle barnehagen som organisasjon.

Vis mer