Gå videre til innhold

Emner: Universitet, høyskole

Lokalt arbeid med læreplaner

Lykken er en læreplan

Læreplanen er skolens viktigste dokument. Men hvordan er egentlig læring beskrevet i læreplanen? Og hvordan skal fagfornyelsen danne utgangspunktet for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning?

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles ni nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles ni nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles ni ulike lærebokprosjekter for høyere utdanning høsten 2023.
I sterk konkurranse med en stor menge søkere, fordeles Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2024 på ni ulike prosjekter. Mottakerne vil alle skrive nyttige og nyskapende lærebøker som studenter vil få nytte av i årene som kommer.

Les mer om alle vinnerprosjektene her: https://fbok.no/til

Organisasjon og ledelse, kunnskap og læring.

NY UTGAVE: Skolen

Andreutgaven er oppdatert i henhold til nyere utvikling og forskning. Stikkord i margen gjør det lettere å orientere seg i stoffet, og refleksjonsspørsmål etter kapitler gjør det enklere å relatere stoffet til praksis og bruke boka i undervisning.

I salg nå!

Klarer du deg gjennom dagen uten å høre noe musikk?

Hva er musikk – egentlig? handler om hvorfor musikk er en avgjørende viktig del av det å være et menneske, og om hva musikk kan gjøre med oss. Musikk gjennomsyrer livene våre i så stor grad at det er lett å ta dens tilstedeværelse for gitt. Dermed tenker vi kanskje sjeldent over hvor viktig musikk faktisk er for oss, og ikke minst: hvorfor den spiller en så avgjørende viktig rolle i livene våre.

Leire og keramikk

Leire og keramikk

En håndbok om leire og keramikk som er tilpasset arbeidet i skolene, har manglet og er etterlengtet. Arbeid med leire har fått en renessanse de siste årene. Materialet skaper entusiasme, folk i forskjellig alder tiltrekkes av gleden ved håndverket, og den siste læreplanen støtter en slik utvikling.

Om profesjonalisering av karriereveilederrollen i Norge

Ikke bare god å snakke med

I denne antologien er ambisjonen å ta spørsmål knyttet til profesjonalisering av karriereveilederrollen et skritt videre. Bokens utgangspunkt er at det nasjonale kvalitetsrammeverket for karriereveiledning nå er på plass. Definisjonene av kjernebegreper som karriere, karriereveiledning, karrierelæring, livslang karriereveiledning og veilederkompetanse er utgangspunkt for alle kapitlene i boka.

Rektor som rettsanvender

Rektor som rettsanvender

Målet med denne boka er gjøre skoleledere bevisst på hvilket handlingsrom de har, og hvordan juridiske dilemmaer kan håndteres gjennom pedagogisk og profesjonelt skjønn.

Pedagogiske handlinger - kommer i mars 2024.

Hva er en pedagogisk handling?

En pedagogisk handling bør være en handling som har som mål å fremme læring. Men hvordan skal vi velge rett handling? Vi kan få elevene til å pugge, øve og repetere. Som lærere kan vi påminne, formane, kritisere og rettlede elevene. Men vi kan også godkjenne, belønne og anerkjenne handlingene deres.

Om profesjonalisering av karriereveilederrollen i Norge.

NYHET: Ikke bare god å snakke med

Veiledningssamtaler om karriere omfatter store og små spørsmål knyttet til liv, læring og arbeid. Karriereveiledning handler om å utvikle veisøkers kompetanse til å håndtere utfordringer og valg som ulike overganger i karrieren fører med seg. Denne antologien tar sikte på å utforske og utdype nasjonale kvalitetsrammer for karriereveiledning.

Anna Rogstad var Norges første kvinne på Stortinget i 1911.

BIOGRAFI: Anna Rogstad - Kampen for en mer praktisk skole

Dette er en bok om Anna Rogstads (1854–1938) mangfoldige liv og virke. Vi har valgt å betegne den som en pedagogisk biografi for å synliggjøre at det særlig er de faglige og pedagogiske sidene ved Rogstads liv som vektlegges. Hennes kamp for en mer praktisk skole preget hennes liv og har satt solide spor i norsk skolehistorie. I denne boka skal vi følge disse sporene.

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles åtte nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles åtte nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles åtte ulike lærebokprosjekter for høyere utdanning høsten 2023.
I sterk konkurranse med en stor menge søkere, fordeles Fagbokforlagets lærebokstipend høsten 2023 på åtte ulike prosjekter. Mottakerne vil alle skrive nyttige og nyskapende lærebøker som studenter vil få nytte av i årene som kommer. Her er listen:

Les mer om alle vinnerprosjektene her<

NY BOK: Burde vi det?

NY BOK: Burde vi det?

"Burde vi det?" utforsker sentrale spørsmål om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Forfatteren adresserer viktige aspekter ved læreryrket, som møtet med mangfold, vår personlige innvirkning, maktdynamikken som lærere har, og håndteringen av foresatte som søker fritak. Gjennom et menneskerettighetsbasert rammeverk gir boken ingen klare svar, men oppmuntrer til refleksjon rundt esse

I salg nå!

NY UTGAVE: Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen

Boken gir et forskningsbasert grunnlag for hvordan du som lærer kan variere arbeidsformer for bedre læring i det digitale klasserommet. Denne andre utgaven har et nyskrevet kapittel om kunstig intelligens. I tillegg er de øvrige kapitlene betydelig revidert ut fra oppdatert forskning knyttet til den digitale utviklingen i grunnopplæringen.

I salg nå!

NYHET! God skole-hjem-kommunikasjon om barns lese- og skriveutvikling

God kommunikasjon med hjemmet er en viktig del av lærerjobben. Boken fokuserer spesielt på lese- og skriveutvikling. Forfatternes filosofi er at empiri og empati er grunnsteiner i god skole–hjem-kommunikasjon: Lærere trenger empiri som viser barns lese- og skriveutvikling. De trenger også empati for barns og foreldres sosiale og psykologiske behov.

Forfattere Monica Johannesen, Pål Lundberg og Smestad Bjørn

NYHET: Utdanning for tverrfaglige mål

Hvilken kompetanse trenger lærere trenger for å ivareta tverrfaglighet og fagovergripende mål i grunnskole og lærerutdanning?

Ny utgave av «Samfunnet i barnehagen og barnehagen i samfunnet»

Samfunnet i barnehagen og barnehagen i samfunnet, 2. utgave

Denne reviderte utgaven av boken gir barnehagelærerstudenter og barnehagelærere en innføring i utvalgte samfunnsfaglige temaer knyttet til Kunnskapsdepartementets rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fra 2017.
Hvert kapittel består av en fagdel som følges opp av didaktiske refleksjoner omkring hvordan det aktuelle samfunnsfaglige temaet kan tas opp og arbeides med i barnehagen. Temaer

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles seks nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles seks nye lærebokprosjekter

Fagbokforlagets lærebokstipend tildeles seks ulike lærebokprosjekter for høyere utdanning våren 2022.
I sterk konkurranse med en stor menge søkere, fordeles Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2022 på seks ulike prosjekter. Mottakerne vil alle skrive nyttige og nyskapende lærebøker som studenter vil få nytte av i årene som kommer. Her er listen:
Leidulf Melve (UiB) og Eivind Heldaas Selan

Vis mer

Fagbokforlaget

Vi bryr oss om fag og utdanning, og ønsker å gi ut fagbøker og læremidler som dagens elever, studenter, forskere og ulike yrkesgrupper har behov for. Våre forfattere skriver bøker som dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige og praktikermarked. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.

Fagbokforlaget

Kanalveien 51
5068 Bergen
Norge