Følg Fagbokforlaget

Pressemeldinger Se alle 17 treff

Ny bok: Dyrevelferdsrett

Ny bok: Dyrevelferdsrett

Pressemeldinger   •   jun 04, 2019 12:54 CEST

Fokus på og bevissthet rundt dyr og hvordan vi omgås dem, har endret seg markant de siste årene. Det anses som negativt å ikke ta godt nok vare på dyrene sine, samtidig kan økte besetninger og avstanden til husdyrproduksjon gjøre at færre tenker gjennom hvordan dyrene som gir oss maten vår, faktisk har det. «Dyrevelferdsrett» er den første boken om dette, i norsk sammenheng, unge rettsområdet.

Ny bok: Til forsvar av landet

Ny bok: Til forsvar av landet

Pressemeldinger   •   mai 27, 2019 14:42 CEST

Hva hadde Regjeringen og Forsvaret lov til å gjøre i aprildagene i 1940 og 22. juli 2011? I en ny bok analyserer professor Sigmund Simonsen hvilke rettslige rammer Forsvaret har, særlig i gråsonen mellom fred og krig. Han finner at Forsvarets rettslige handlingsrom var større enn det som ble brukt 22. juli 2011, og at det var klart større enn det 22. juli-kommisjonen la til grunn.

Historien om Norges forskningsråd

Historien om Norges forskningsråd

Pressemeldinger   •   apr 10, 2019 09:29 CEST

Norges forskningsråd er et viktig forvaltningsorgan i det norske kunnskapssamfunnet i kraft av å være et omdreiningspunkt for forskning, politikk og samfunn. Nå er historien om rådet samlet i boken «Avhengig av forskning», og det er en historie full av paradokser, motstridende interesser, makt og avmakt og byråkratisk styring, men hva om Forskningsrådet ikke fantes?

Bør valdtektsstraffebodet reformerast?

Bør valdtektsstraffebodet reformerast?

Pressemeldinger   •   apr 08, 2019 14:41 CEST

Debatten om valdtekt og valdtektsstraffebodet er til tider prega av steile frontar, og er ikkje alltid godt informert. I ei ny bok drøfter jusprofessor Jørn Jacobsen den noverande reguleringa sitt innhald og spørsmålet om reform. Boka vil bidra til meir nyanse i debatten, og kjem òg med framlegg om korleis straffelova på dette punktet adekvat kan reformerast.

Nyheter Se alle 6 treff

Hva skal man studere? Erfarne veiledere gir råd

Nyheter   •   feb 15, 2019 10:02 CET

Mange skal i ukene som kommer foreta et stort og viktig valg: skal de søke på høyere utdanning, men i så fall hva? Elisabeth Josefine Lackner og Hedvig Lie Nygaard har lang erfaring med studieveiledning, og sammen her de skrevet boken «Studievalg – for deg som skal søke høyere utdanning». De deler gjerne noen av sine beste tips og kan kontaktes for intervju eller kommentarer om emnet,

Ny bok: Hold munn - og lytt!

Ny bok: Hold munn - og lytt!

Nyheter   •   okt 11, 2018 11:02 CEST

Bedrifter og organisasjoner gjennomgår endring og fornyelse. Dette er krevende prosesser som nødvendigvis ikke alltid lykkes. Når ting går galt, er det lett å skylde på verktøyene og ikke menneskene. I boken «Hold munn og lytt!» mener Stig R. Wigestrand at prosessene kan lykkes bedre dersom lederne tar seg bedre tid til å lytte og gi mer plass til fakta og logikk, fremfor følelser og ideologi.

Ny bok: Helsepersonelloven - kommentarutgave

Nyheter   •   sep 24, 2018 08:26 CEST

Helsepersonelloven skal å bidra til sikkerhet for pasienter og kvalitet i helsetjenesten, samt sikre befolkningens tillit til helsepersonell og helsetjenesten, men også klargjøre skillet i forhold til alternativ behandling. Loven er en viktig del av helseretten og berører mange. To av Norges fremste eksperter på helserett, Anne Kjersti Befring og Bente Ohnstad, er nå ute med en ny bok om loven.

Moderne værvarsling ble til ved Geofysisk institutt i Bergen

Nyheter   •   sep 03, 2018 12:17 CEST

Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen er 100 år, og i forbindelse med jubileet lanseres boken «Calulating the world» som beskriver instituttet, utviklingen av det som etter hvert ble universitetet og befestningen av Bergen som geofysikken hovedstad - stedet der den moderne værvarslingen ble til.

Eventer 3 treff

Boklansering: «Møter med Kina»

Boklansering: «Møter med Kina»

Eventer   •   sep 27, 2018 16:01 CEST

Visste du at det rundt forrige århundreskiftet bodde hundrevis av nordmenn i Kina? Hvem var de og hva gjorde de der?Den nye boken Møter med Kina handler om møter mellom mennesker på tvers av geografiske, kulturelle og språklige grenser. Ukjent for de fleste, flyttet en rekke nordmenn til Kina mellom 1890 og 1937. Noen var misjonærer. Andre drev handel eller arbeidet i det kinesiske tollvesenet....

01-10-2018, 19:00 - 20:30 CEST

Litteraturhuset i Bergen, Østre Skostredet 5-7. Rom: Alver

Rettighetsfrokost: Kva ser vi, kva gjer vi?

Eventer   •   mar 21, 2018 14:37 CET

Velkommen til Barnerettighetsfrokost og boklansering om skolens og barnehagens rolle i å avdekke seksuelle overgrep mot barn.Møt: Inge Nordhaug, forfatter av boken «Kva ser vi, kva gjer vi», representanter for skoler- og barnehagesektoren, Redd Barna m.fl.Program8:00 – 8:30 Frokost serveres8:30 – 8:35 Film8:35 – 8:40 Velkommen v/ Thale Skybak, fungerende leder i Redd Barnas Norgesprogram8:4...

23-03-2018, 08:00 - 10:00 CET

Kulturhuset, Youngs gate 6, Oslo Rom: Boksen, i 2 etg.

Lansering av «Internasjonal migrasjon»

Lansering av «Internasjonal migrasjon»

Eventer   •   mar 08, 2018 12:12 CET

Velkommen til lanseringen av Gunhild Oddens nye bok, «Internasjonal migrasjon - en samfunnsvitenskaplig innføring». Boken gir en innføring i internasjonal migrasjon som fenomen og fagfelt.Les mer om boken her: https://www.fagbokforlaget.no/Internasjonal-migrasjon/I9788245019568

13-03-2018, 11:00 - 12:00 CET

VID vitenskapelige høgskole, Stavanger Misjonsmarka 12, rom 223

Bilder Se alle 23 treff