Gå videre til innhold

Emner: Sosiale spørsmål

Rosetogenes paradokser – Dyp nasjonalisme og rituelt demokrati

Rosetogenes paradokser – Dyp nasjonalisme og rituelt demokrati

Tiden etter 22. juli 2011 synliggjorde og satte på spissen det som kjennetegner det norske samfunn og landets innbyggere – ofte på paradoksale måter. Boka er en undersøkelse av hva som skjer når et land blir kastet ut i en krise, og folk raskt må finne frem til tanker, følelser og handlinger som kan reparere en skadet virkelighet. Rosetogenes paradokser er en studie i hvordan politikere og nasjona

Pamper og opprørere. Den norske studentbevegelsens historie

Pamper og opprørere. Den norske studentbevegelsens historie

Norsk studentorganisasjon ble opprettet 1. juli 2010 da Norsk Studentunion og Studentenes Landsforbund ble slått sammen til én organisasjon. Denne boken forteller historien om hvordan studentene har organisert seg, fra Det Norske Selskab ble opprettet på en kro i København i 1772, til i dag. Særlig vektlegger den perioden etter dannelsen av Norsk Studentsamband i 1936. Forfatteren undersøker hvilk

Vold og foreldreskap

Vold og foreldreskap

Hva bidrar til vold og aggresjon i rollen som forelder? Hvordan er det å ta seg av et barn samtidig som man blir utsatt for vold fra partneren sin? Hva kjennetegner skilsmisseprosessen i familier preget av vold? Og hvordan påvirker familiehistorikk og kulturell kontekst opplevelsen av foreldrerollen og vold i nære relasjoner?
I boken Vold og foreldreskap vil Henning Mohaupt utvide forståelsen

Anna Rogstad var Norges første kvinne på Stortinget i 1911.

BIOGRAFI: Anna Rogstad - Kampen for en mer praktisk skole

Dette er en bok om Anna Rogstads (1854–1938) mangfoldige liv og virke. Vi har valgt å betegne den som en pedagogisk biografi for å synliggjøre at det særlig er de faglige og pedagogiske sidene ved Rogstads liv som vektlegges. Hennes kamp for en mer praktisk skole preget hennes liv og har satt solide spor i norsk skolehistorie. I denne boka skal vi følge disse sporene.

Den nye boken «Hvordan forstå globalisering» gir en original inngang til fenomenet og begrepet.

Hvordan skal man forstå globalisering — Seks begrepspar som forklarer verden

Boken Hvordan forstå globalisering tilbyr en original inngang til dette fenomenet og begrepet. Den tar utgangspunkt i seks begrepspar som definerer sosialt liv: frihet og ufrihet, likheter og forskjeller, individualisering og fellesskap, konkurranse og samarbeid, tillit og mistillit, rettferdighet og urettferdighet

Boken «Barnevernledelse for framtiden» setter søkelyset på barnevernlederrollen og belyser hvordan barnevernet kan ledes og styres.

NY BOK: «Barnevernledelse for framtiden»

Boken «Barnevernledelse for framtiden» kaster lys på avgjørende ledelsesfunksjoner i barnevernet, fra endringsledelse til kulturbevisst styring. Den inspirerer og utfordrer dagens og fremtidens barnevernledere. En nøkkel til å sikre trygg omsorg for våre mest sårbare barn. Bokens redaktører er Torill Moe og Øyvind Kvello.

NY BOK: Arbeidsrettet rehabilitering - en vei mot deltakelse

NY BOK: Arbeidsrettet rehabilitering - en vei mot deltakelse

«Arbeidsrettet rehabilitering — En vei mot deltagelse» gir et sterkt fundament av kunnskap og metoder som kan brukes på tvers av de mange tjenestene som har som oppgave å støtte opp om menneskers mulighet til stabil og varig arbeidsdeltakelse. Boka utforsker arbeidsrettet rehabilitering som en vei til å styrke håp, deltakelse og livskvalitet hos personer med helse- og arbeidsrelaterte problemer.

Ny bok gir kunnskap om sosial ulikhet blant norske barn

Ny bok gir kunnskap om sosial ulikhet blant norske barn

Fagbokforlaget lanserer nå Livet bak tallene, en bok som tar for seg de dårlige levekårene og sosiale ulikhetene blant over 110 000 barn i Norge som lever i husholdninger med vedvarende lav inntekt. Boken gir kunnskap om hva levekårstress er, hvordan det kan påvirke livskvaliteten til barna og hva som kan gjøres for å redusere den sosiale ulikheten. Bokene er skrevet av Karin Gustavsen

Ny bok skal styrke dokumentasjonen i velferdstjenestene

Ny bok skal styrke dokumentasjonen i velferdstjenestene

Møteinnkallinger, referater, observasjoner, utredninger, vedtak, sms og chat er eksempler på dokumenter som skrives i barnevern, Nav og andre velferdstjenester. Dokumenter som er godt skrevet, bidrar til rettssikkerheten til den som mottar hjelp. Tekster som er respektfulle og enkle å forstå, sikrer bedre samarbeid. Denne nye boken gir kunnskap som sosialarbeidere kan bruke for å skrive godt.

Samvær etter omsorgsovertakelse

Samvær etter omsorgsovertakelse

Barnevernfeltet er i stadig endring og utvikling. Gode barnevernfaglige vurderinger krever god kunnskap og forståelse innenfor mange områder. Denne boken gir et kunnskapsgrunnlag for fagkyndige vurderinger i komplekse samværsspørsmål etter barnevernsloven.
Forfatterne presenterer en modell for samværsanalyse. Den gir barnevernsarbeideren mulighet for en strukturert tilnærming når krevende vurde

Ny bok: Ledelse av og i barnehagen

Ledelse av og i barnehagen

Boka bidrar med kunnskap og innsikt som vil hjelpe ledere i barnehagen til å sette ord på egne erfaringer, og til å reflektere over egen praksis. Den gir også et viktig bidrag til arbeidet med å utvikle barnehagen som organisasjon.

Boken «Veiledning i profesjonell praksis — til fagfolk som jobber med barn, ungdom og familier»

Den viktige veiledningen av fagfolk som jobber med barn, ungdom og familier i krise

God veiledning er viktig for å redusere belastningen på fagfolk som jobber med med barn, ungdom og familier i utfordrende livssituasjoner. Den nye boka: «Veiledning i profesjonell praksis» henvender seg til menneskene som jobber i disse tjenestene, og forfatterne mener at med god veiledning, vil flere tåle belastningen jobben medfører og dermed vil tjenestene kunne beholde dyktige arbeidstakere.

Ledelse for språklig og kulturelt mangfold i skolen

NY BOK: Ledelse for språklig og kulturelt mangfold i skolen

Alle elever har krav på et likeverdig tilbud. Det forutsetter blant annet bevissthet om betydningen av minoritetselevers språklige og kulturelle bakgrunn som betingelser for læring, og det kan komme til uttrykk i argumentasjon knyttet til betydningen av å drøfte situasjoner som kan gjøre elevenes opplevelse av tilhørighet i skolen sterkere.

Lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen

Ny bok: Lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen

Boka viser hvordan en lekende tilnærming kan stimulere motivasjon og læringsglede og bidra til en opplevelse av sammenheng i skolestarternes hverdag, både mellom de forskjellige delene av skolehverdagen og i overgangen mellom barnehage og skole.

Ny utgave av «Samfunnet i barnehagen og barnehagen i samfunnet»

Samfunnet i barnehagen og barnehagen i samfunnet, 2. utgave

Denne reviderte utgaven av boken gir barnehagelærerstudenter og barnehagelærere en innføring i utvalgte samfunnsfaglige temaer knyttet til Kunnskapsdepartementets rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fra 2017.
Hvert kapittel består av en fagdel som følges opp av didaktiske refleksjoner omkring hvordan det aktuelle samfunnsfaglige temaet kan tas opp og arbeides med i barnehagen. Temaer

Betydningen av å møtes. Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning

Betydningen av å møtes. Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning

Skolens oppgave er ikke bare å sikre elever et målbart læringsutbytte. Skolen er også et sted der mennesker skal leve sammen og utvikle seg. Ett av fire kompetanseområder som er lagt til grunn for Fagfornyelsen er kompetanse i å kommunisere, samhandle og å delta.
Det relasjonelle aspektet inngår som en sentral del i dette. I en årrekke har professor emeritus Ingrid Helleve forsket på og formid

Boken  «Ungdomskunnskap» er utgitt i ny utgave.

Ungdomskunnskap, 3. utgave. Hverdagslivets kulturelle former

Med denne tredje utgaven er Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former på vei inn i sitt tredje tiår. Den har vært brukt i en rekke utdanninger opp gjennom årene, både lærerutdanning, samfunnsfaglige utdanninger, sosialarbeiderutdanninger og kulturstudier. 

Det nye med denne utgaven er at A. Camilla Wiig og Willy Aagre ved Universitetet i Sørøst-Norge har samarbeidet om å redigere bo

Konfliktkoden av Sverre Blandhol

Ny bok: Konfliktkoden – Forstå hva som foregår i konflikt

I den nye boken Konfliktkoden - Forstå hva som foregår i konflikt, gir forfatter Sverre Blandhol nyttig kunnskap om hvordan man skal forstå og løse konflikter, basert på en oppdatert fremstilling av konfliktteori.
For å kunne håndtere konflikter må du forstå dem. Konflikter kan virke kaotiske og skremmende. Men de følger gjerne bestemte mønstre. I denne boken blir du kjent med disse mønstrene –

Ny og spennende bok om evolusjonspsykologi!

Ny og spennende bok om evolusjonspsykologi!

Hvordan kan evolusjonspsykologi forklare våre seksuelle preferanser, kjønnsforskjeller i seksuell atferd, og hvordan vi tolker flørt, tegn på interesse og Tinder-bruk? Dette og mer til tar Leif Edward Ottesen Kennair, Trond Viggo Grøntvedt og Mons Bendixen for seg i sin nye bok. 

Mennesket er, som alle andre arter, et resultat av evolusjonsprosessen. Denne boken gir en kort introduksjon til

Hvordan er ulikheten i Norge? Boklansering mandag kl 17

Hvordan er ulikheten i Norge? Boklansering mandag kl 17

Ulikheten mellom individer og grupper øker i mange land, særlig i rike land som Norge. Den nye boken «Ulikhet: Sosiologiske perspektiver og analyser» bygger på nyere sosiologisk forskning, med særlig vekt på utviklingen av økonomisk, sosial og kulturell ulikhet i det norske samfunnet. Boken lanseres mandag 15. februar klokken 17.

Vis mer

Fagbokforlaget

Vi bryr oss om fag og utdanning, og ønsker å gi ut fagbøker og læremidler som dagens elever, studenter, forskere og ulike yrkesgrupper har behov for. Våre forfattere skriver bøker som dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige og praktikermarked. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.

Fagbokforlaget

Kanalveien 51
5068 Bergen
Norge