Lykken er en læreplan
Læreplanen er skolens viktigste dokument. Men hvordan er egentlig læring beskrevet i læreplanen? Og hvordan skal fagfornyelsen danne utgangspunktet for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning?
Læreplanen er skolens viktigste dokument. Men hvordan er egentlig læring beskrevet i læreplanen? Og hvordan skal fagfornyelsen danne utgangspunktet for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning?
Andreutgaven er oppdatert i henhold til nyere utvikling og forskning. Stikkord i margen gjør det lettere å orientere seg i stoffet, og refleksjonsspørsmål etter kapitler gjør det enklere å relatere stoffet til praksis og bruke boka i undervisning.
Hva er musikk – egentlig? handler om hvorfor musikk er en avgjørende viktig del av det å være et menneske, og om hva musikk kan gjøre med oss. Musikk gjennomsyrer livene våre i så stor grad at det er lett å ta dens tilstedeværelse for gitt. Dermed tenker vi kanskje sjeldent over hvor viktig musikk faktisk er for oss, og ikke minst: hvorfor den spiller en så avgjørende viktig rolle i livene våre.
Veien fra barndommens lekpregede idrett til å bli verdens-mester eller olympisk mester er lang, og ingen historier er like. Hver eneste verdensmester har sin egen unike fortelling, noe som også vil gjelde framtidige verdensmestre.
I denne antologien er ambisjonen å ta spørsmål knyttet til profesjonalisering av karriereveilederrollen et skritt videre. Bokens utgangspunkt er at det nasjonale kvalitetsrammeverket for karriereveiledning nå er på plass. Definisjonene av kjernebegreper som karriere, karriereveiledning, karrierelæring, livslang karriereveiledning og veilederkompetanse er utgangspunkt for alle kapitlene i boka.
Målet med denne boka er gjøre skoleledere bevisst på hvilket handlingsrom de har, og hvordan juridiske dilemmaer kan håndteres gjennom pedagogisk og profesjonelt skjønn.
En pedagogisk handling bør være en handling som har som mål å fremme læring. Men hvordan skal vi velge rett handling? Vi kan få elevene til å pugge, øve og repetere. Som lærere kan vi påminne, formane, kritisere og rettlede elevene. Men vi kan også godkjenne, belønne og anerkjenne handlingene deres.
Veiledningssamtaler om karriere omfatter store og små spørsmål knyttet til liv, læring og arbeid. Karriereveiledning handler om å utvikle veisøkers kompetanse til å håndtere utfordringer og valg som ulike overganger i karrieren fører med seg. Denne antologien tar sikte på å utforske og utdype nasjonale kvalitetsrammer for karriereveiledning.
Dette er en bok om Anna Rogstads (1854–1938) mangfoldige liv og virke. Vi har valgt å betegne den som en pedagogisk biografi for å synliggjøre at det særlig er de faglige og pedagogiske sidene ved Rogstads liv som vektlegges. Hennes kamp for en mer praktisk skole preget hennes liv og har satt solide spor i norsk skolehistorie. I denne boka skal vi følge disse sporene.
"Burde vi det?" utforsker sentrale spørsmål om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Forfatteren adresserer viktige aspekter ved læreryrket, som møtet med mangfold, vår personlige innvirkning, maktdynamikken som lærere har, og håndteringen av foresatte som søker fritak. Gjennom et menneskerettighetsbasert rammeverk gir boken ingen klare svar, men oppmuntrer til refleksjon rundt esse
God kommunikasjon med hjemmet er en viktig del av lærerjobben. Boken fokuserer spesielt på lese- og skriveutvikling. Forfatternes filosofi er at empiri og empati er grunnsteiner i god skole–hjem-kommunikasjon: Lærere trenger empiri som viser barns lese- og skriveutvikling. De trenger også empati for barns og foreldres sosiale og psykologiske behov.
Denne reviderte utgaven av boken gir barnehagelærerstudenter og barnehagelærere en innføring i utvalgte samfunnsfaglige temaer knyttet til Kunnskapsdepartementets rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fra 2017.
Hvert kapittel består av en fagdel som følges opp av didaktiske refleksjoner omkring hvordan det aktuelle samfunnsfaglige temaet kan tas opp og arbeides med i barnehagen. Temaer
Steder, rom og materialer møter og omslutter barn i barnehagen hver dag. Betydningen de har for barnehagens praksiser, er ofte underkommunisert, og barnehagelæreren ses ofte som den avgjørende kraften i utviklingen rommenes innhold. Boken presenterer en teoretisk bevegelse fra fenomenologi til posthumanisme og utfordrer forståelsen av menneskets subjektposisjon i en materiell verden.
Onsdag 20. januar klokken 18:00 lanseres boken Notatet. Fra flau til profesjonell lærer med et digitalt arrangement. Bli med forfatter Simen Spurkland og journalist og programleder Marte Spurkland i en spennende samtale om frustrasjonene, gledene, betraktningene og valgene en nyutdannet lærer kan kjenne på i lærerhverdagen.
Marte Blikstad-Balas, Per Kornhall og Jenny Maria Nilsson om skoleutvikling og digitalisering av skolen.
Fagbokforlaget og Læringsmiljøsenteret har gleden av å invitere til webinar om boken Mobbeloven, med forfatter Erling Roland i samtale med Læringsmiljøsenterets Grete Vaaland. Meld deg på her!
Ny bok om urfolk og nasjonale minoriteter i skolen i Norge – om samene som Norges urfolk og de nasjonale minoritetene jøder, kvener/norskfinner, rom, romanifolk/tatere og skogfinner. Boka gir en oppdatert oversikt over disse folkenes historie, samfunnsliv, kultur og språk, og tilbyr refleksjoner over hvordan de er integrert i skolens læreplaner og undervisning.
I løpet av de siste 60 årene har barns og foreldres dagligliv endret seg drastisk. Barnehagen har blitt til en kommunal ytelse, og barnehagepedagogikkens vilkår er helt forandret. Denne boken tar for seg historie, konflinkt og motstand knyttet til barnehagens framvekst, virke og innhold.
Forfatter er Jan-Erik Johansson, professor emeritus på Oslomet og tidligere professor i barnehagepedagogikk
Dataspill i skolen har gått fra å være noe for spesielt interesserte til noe som angår flere og flere i skolen og på lærerutdanningene. Spørsmålet er ikke om vi skal bruke dataspill i klasserommet, men hvordan vi gjør det!
Denne lille boka kan gjøre en stor forskjell. Den er skrevet for at du, som lærer, skal kjenne deg trygg sammen med elevene dine og vite hva du skal gjøre dersom en tidskritisk hendelse, sykdom eller ulykke inntreffer.
Vi bryr oss om fag og utdanning, og ønsker å gi ut fagbøker og læremidler som dagens elever, studenter, forskere og ulike yrkesgrupper har behov for. Våre forfattere skriver bøker som dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til høyere utdanning, samt norsk for minoritetsspråklige og praktikermarked. Fagbokforlaget er en del av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS.
Kanalveien 51
5068 Bergen
Norge